⚠️ Pokud není uveden opak, následující text neslouží jako právní ani finanční poradenství či doporučení. Veškeré záležitosti konzultujte s kvalifikovaným právním či finančním poradcem.

Při vyřizování hypotéky a zároveň samotné koupě nemovitosti na vás bude čekat hromada různých dokumentů. Jelikož jsem se v tom sám docela ztrácel, říkal jsem si, že to sepíšu – třeba tím někomu ulevím od bolesti hlavy.

U hypotéky jsme řešili

  • žádost o úvěr
  • pojištění schopnosti splácet
  • pojištění nemovitosti
  • smlouvu o zřízení zástavního práva
  • smlouvu o hypotečním úvěru
  • návrh na vklad zástavního práva do katastru nemovitostí

Mimo to pak ještě banka samozřejmě dodává ceníky, podmínky, GDPR a mnoho dalších podrobností.

Žádost o úvěr je první dokument z banky. Jedná se o stručný informativní souhrn toho, na čem jste se s bankou dohodli.

V dalších fázích řešíme pojištění. První fáze je pojištění samotné hypotéky – tedy schopnosti splácet. Typicky banka nabízí o něco lepší úrokovou sazbu pokud si toto pojištění sjednáte. Je však třeba brát v úvahu, že se sice sníží úroková sazba (např. o 0,1 procentního bodu), ale pojištění je třeba pravidelně platit. S naší finanční poradkyní jsme dospěli k závěru, že toto pojištění uzavírat nebudeme a pořešíme později raději životní pojištění, které se nebude vztahovat pouze na hypotéku.

Pro konečné schválení úvěru banka požaduje pojištění samotné nemovitosti. Tzn. např. ochranu proti poškození přírodními živly, požárem atd. Banka vám může toto pojištění vyřídit sama, ale tak nějak jsem si říkal, že to pravděpodobně nebude nejlepší kauf. Naházel jsem tedy požadované údaje do online srovnávačů Rixo, Klik a Srovnejto a dostal několikanásobně lepší nabídky. Poté jsem ještě tyto nabídky konzultovat s poradkyní z Bidli a nakonec jsme uzavřeli pojištění u Pillow přes Bidli.

U závěru papírování dostáváme do ruky smlouvu o zřízení zástavního práva, návrh na vklad zástavního práva a smlouvu o hypotečním úvěru.

První zmíněný dokument je pro banku a původního majitele, který musí souhlasit se zapsáním zástavního práva k dané nemovitosti ve prospěch banky. Pozor na to, že banka může požadovat podpis nejenom po samotném oficiálním vlastníkovi nemovitosti, ale také po jeho/její partnerovi/ce / manželovi/manželce.

Návrh na vklad je pak praktické ztvrzení této smlouvy pro potřeby katastrálního úřadu, který tuto skutečnost zapisuje do registru. Pro jeho zpracování je nutné uhradit poplatek 2000Kč.

Smlouva o hypotečním úvěru slouží k formalizaci úvěru poskytovaného bankou klientovi. Najdete zde podmínky úvěru, částky, termíny atd.

U samotné koupě nemovitosti jsme se setkali s:

  • dotazníkem proti praní špinavých peněz
  • rezervační smlouvou
  • smlouvou o úschově
  • kupní smlouvou
  • návrhem na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí

První zmíněný dokument asi není nutné dlouze vysvětlovat – jedná se o prohlášení, že vaše finanční prostředky nepocházejí z nelegální činnosti.

Když si plácnete s makléřem tak bude nutné podepsat rezervační smlouvu. Ta stanovuje, že skutečně máte v plánu nemovitosti koupit, tedy že do určitého data uzavřete s vlastníkem řádnou kupní smlouvu a uhradíte první část kupní ceny. Smlouva je relativně dobře srozumitelná i pro laika, ale i tak jsme ji konzultovali s poradkyní s Bidli a upravili jsme jenom kosmeticky některé lhůty. Rezervační depozitum jsme měli uhradit do 5 pracovních dnů a dobu trvání smlouvy jsme nastavili na nějakých 65 kalendářních dnů. Do této doby jsme byli povinni uzavřít řádnou kupní smlouvu. Od uzavření kupní smlouvy pak máme 14 dnů na zaplacení kupní ceny a po vypršení plomby na katastru musí dojít do 10 dnů k předání. Toto byly naše podmínky, které uvádím spíše pro příklad kdybyste se náhodou ve vašich smlovách setkali s nějakými extrémními termíny abyste měli představu jaké jsou možnosti. S Každému samozřejmě může vyhovovat něco jiného a tak bych doporučoval konzultovat tyto detaily s vaším finančním poradcem.

Ve finální fázi pak už zbývá vyřídit smlouvu o úschově, kupní smlovu a návrh na vklad vlastnického práva.

Tyto smlouvy už jsme konzultovali s naším právníkem, jelikož se jednalo o poměrně rozsáhlé a klíčové dokumenty se spoustou detailů. Doporučuji vám provést totéž. Za právní radu dáte několik jednotek tisíc, ale potenciálních problému co vám to může ušetřit? K nezaplacení.